Sunday, February 10, 2013

Dewan Negara

Dewan Negara merupakan salah 1 daripada  komponen Parlimen. Tugas Dewan Negara ialah mengkaji semula dan meluluskan rang undang-undang yang dibawa naik oleh oleh Dewan Rakyat. Kedua-dua dewan perlu meluluskan rang undang-undang yang dibuat sebelum akhirnya dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk perkenan Baginda.
Individu yang dilantik melalui Dewan Negara biasanya dikenali sebagai Senator, dan individu ini boleh menjadi Menteri tanpa perlu melalui pengundian rakyat (pilihan raya). Kelayakan untuk dilantik sebagai Senator Dewan Negara, seseorang itu mesti berjaya mencapai kepujian dalam kerjaya, perniagaan, industri, pertanian, aktiviti kebudayaan atau khidmat sosial atau wakil dalam kaum-kaum minoriti atau berkebolehan dalam mewakili kepentingan pribumi.
Pembubaran parlimen dan pilihanraya tidak membawa perubahan kepada Ahli Dewan Negara, dan mereka masih memegang jawatan sebagai ahli Dewan Negara walaupun kerajaan berubah. Mereka akan terus memegang jawatan meskipun pembubaran Dewan Rakyat untuk suatu pilihanraya.