Sunday, September 22, 2013

Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan

Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan terdiri dari Datuk Bandar @ Yang di-Pertua, bilangannya  tidak kurang daripada 8 dan tidak lebih daripada 24 orang ahli. Ahli-ahli Majlis bertindak sebagai penasihat dan berkeupayaan untuk membuat keputusan. Dilantik oleh kerajaan Negeri.
Ahli yang dilantik ini terdiri daripada penduduk tempatan ahli perusahaan, mereka yang ternama serta layak mewakili kepentingan setempat.  Perlantikan seperti ini bertujuan  untuk memberikan peluang kepada penyertaan penduduk dalam sistem pentadbiran  kerajaan tempatan.

Setiap pihak berkuasa tempatan @ kerajaan tempatan perlu untuk mempunyai Ahli Majlis bagi memastikan perlaksanaan dan keputusan yang dibuat memenuhi keperluan & kepentingan penduduk tempatan. Perlantikan bilangan Ahli telah ditetapkan dalam peruntukan Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171)

Pekerja yang bekerja dibawah kerajaan Tempatan termasuk Setiausaha bukanlah ahli majlis, contoh pekerja yang dimaksudkan adalah seperti  Pembantu Penguatkuasa N17, Pemandu R3, Pekerja Awam R1, semua itu adalah pekerja yang berkhidmat dibawah kerajaan tempatan.