Monday, September 2, 2013

Kerajaan Tempatan & Tugas

Kerajaan Tempatan (KT) merupakan sebuah kerajaan yang ditubuhkan untuk mentadbir kawasan penduduk. Contohnya adalah seperti Majlis Bandaraya Melaka, Majlis Perbandaran Seremban & Majlis Daerah Kota Tinggi. KT berfungsi untuk menyediakan perkhidmatan pentadbiran kawasan kepada penduduk seperti menyediakan kemudahan awam, membina lot-lot parking, memperindahkan kawasan dengan pokok-pokok bunga &taman-taman, membaiki jalan rosak, serta menyediakan khidmat mengangkut sampah dari semasa ke semasa.
Kerajaan ini merupakan kerajaan peringkat ke-3 selepas kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri. Semua KT berada dibawah kuasa kerajaan Negeri kecuali Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Puterajaya & Labuan. Ketua untuk KT ini dikenali sebagai Datuk Bandar bagi kawasan yang bertaraf Bandaraya & Yang di-Pertua untuk kawasan bertaraf Bandar serta Daerah. Datuk Bandar ini dilantik oleh YDPA (Agong) bagi Wilayah persekutuan dan oleh Sultan Negeri bagi kawasan lain. Sebelum ini Datuk Bandar & Yang di-pertua dipilih melalui undi pilihan raya namun cara pemilihan ini telah dimansuhkan. Click Here

KT berkuasa dalam membuat undang-undang kecil sendiri seperti larangan penjaja, larang merokok, larangan pengiklanan seperti dipapan tanda, termasuk kesalahan meletakkan kenderaan @ parking. 
KT juga mempunyai autonomi kewangan sendiri iaitu melalui cukai taksiran (cukai Pintu) sebagai sumber utama bagi memastikan kesinambungan pentadbiran dikawasannya. Cukai Tanah tidak termasuk di bawah hasil KT Click Here. Selain itu hasil pendapatan penguasa tempatan ini juga datang daripada lesen kedai makan, pusat hiburan. Selain itu KT boleh mendapat peruntukan kewangan dari kerajaan pusat & kerajaan negeri.