Tuesday, September 10, 2013

China sebagai Gergasi Ekonomi

Pertumbuhan ekonomi negara china telah menjadikan negara Asia tersebut menjadi gergasi ekonomi dunia mengatasi Amerika. kemunculan China sebagai gergasi ekonomi sangat tidak disenangi dan telah membayangi Amerika Syarikat sebagai Sebuah Kuasa Besar.

China mempunyai sejarah yang panjang, Tamadun yang dipercayai wujud lebih 5000 tahun lalu. Selain pernah menjadi empayar yang besar yang memiliki tamadun yang hebat, China pernah menjadi kuasa ekonomi dunia suatu masa dahulu. Pada kurun ke-15, China merupakan pengeskport tembikar terbesar didunia. Kain sutera juga merupakan barang dagangan mashyur di China.


China mempunyai 1.3 bilion penduduk yang juga menjadikan China sebagai negara yang mempunyai penduduk teramai di dunia. Bilangan tersebut lebih kurang 46 Juta kali lebih banyak daripada penduduk di Malaysia yang mempunyai kapasiti 28 juta penduduk.

Walaupun China belum mencapai taraf menghasilkan produk berteknologi tinggi yang berkualiti seperti Jepun dan Korea Selatan, namun China menjadi destinasi pemasangan terakhir segala komponen yang datang dari negara lain.


Kebanyakkan syarikat besar dunia kini membina kilang pemasangan di China kerana faktor buruhnya yang murah, termasuk kilang pemasangan telefon pintar iphone iaitu kilang Faxconn. China dikenali sebagai negara yang banyak menghasilkan barang ciplak, daripada telefon bimbit, kereta berjanama, jenama franchise  termasuk telur tiruan  juga dihasilkan di negara China