Sunday, September 1, 2013

Teknologi Google Glass

Teknologi kini semakin berkembang maju kehidupan kini lebih menarik dan mudah dengan penghasilan produk2 teknologi terbaru. Google contohnya telah menghasilkan gadget terbaru yang mungkin dinanti-nantikan di seluruh dunia dan produk tersebut dikenali sebagai Google Glass


Disamping canggih ia membenarkan tangan pengguna bebas bergerak pada masa yang sama dapat mengunakan gadget tersebut dengan maksimum. Produk Google ini pertama kali diperkenalkan pada tahun 2012.

Google Glass sendiri sebenarnya merupakan bentuk lain Smartphone. Kacamata Google seperti kacamata biasa namun terdapat tombol navigasi sederhana dengan layar 25 inci dan gambar kualiti HD. Gadget ini mampu merakam video dengan resolusi 720 pixel serta memiliki memori internal sebesar 16GB, 

Keistimewaan Google Glass adalah tidak perlu menggunakan headset, audio dapat didengar dengan bantuan teknologi The Bone Conduction Transducer. Disamping mempunyai fungsi Bluetooth dan Wifi Google Glass merupakan gabungan smartphone yang boleh menerima panggilan, mengirim sms, menunjukkan Map dan memberikan hasil pencarian.


Namun penciptaan Google Glass ini juga dipandang sebagai sebuah ancaman baru yang menjadikan manusia seperti robot dan kurang bersosialisasi. manusia semakin lama semakin kurang berinteraksi secara realiti dan komunikasi adalah lebih banyak menerusi alam maya.

Disamping itu juga ramai pihak menyatakan kebimbangan Google Glass akan disalahgunakan untuk merakam berbagai hal dan melanggar privasi orang lain. Penggunaan gadget yang wearable memungkinkan seseorang mengambil gambar atau video dari orang lain tanpa diketahui. Akibatnya manusia akan semakin hilang privasi mereka.


Terbaru telah berlaku Google Glass digunakan untuk merakam adegan-adegan panas dalam pembikinan video pornografi. Kebolehan untuk mengambil gambar dan merakam video telah disalahgunakan untuk melakukan perkara yang tidak sepatutnya.

Ingin merasai sendiri situasi memakai google glass, sila click pada pautan link ini http://www.google.com/glass/start/how-it-feels/