Tuesday, July 31, 2012

Serangan Pearl Harbor Jepun

Serangan Jepun ke atas pengkalan tentera laut Amerika di Pearl Harbor berlaku sehari sebelum serangan terhadap Jepun di Tanah Melayu. Serangan berhenti pada pukul 9.45 pagi waktu setempat. Serangan Jepun ke atas pelabuhan Pearl Harbor di Amerika telah membuatkan pemerintah Amerika memutuskan untuk melakukan pengeboman menggunakan bom atom pertama kali dalam peperangan dunia.
Sebenarnya radar di Pearl Harbor sudah mengetahui ada formasi udara yang sangat besar sedang mendekati Pearl Harbor, namun petugas lapangan yang melapor kepada atasan menyalah ertikan formasi itu sebagai pesawat B-17 Amerika yang dijadualkan datang ke Pearl Harbor.

 
Dorrie Miller, orang kulit hitam pertama di Amerika yang mendapat penghargaan Navy Cross. Merupakan seorang koki di Navy AS, ketika kejadian dia pergi ke dek, meskipun tidak pernah memegang senjata, dia menggunakan senjata anti aircraft Browning 50 caliber anti-aircraft guns menembak jatuh 2 pesawat Jepun. Scene tersebut dapat dilihat dalam Filem Pearl Harbor 2001 pada masa ke 1:37:00 dalam filem tersebut.