Monday, October 15, 2012

Empayar Brunei

Empayar Brunei melalui zaman kegemilangannya pada abad ke-15 hingga abad ke-17, sewaktu ia memperluaskan kekuasaannya ke seluruh pulau Borneo dan ke Filipina di sebelah utaranya.
Kerajaan Brunei Darussalam adalah negara yang memiliki corak pemerintahan monarki penuh berdasar hukum islam dengan Sultan yang menjadi sebagai Ketua Negara dan Kepala Pemerintahan, merangkap sebagai Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan dengan dibantu oleh Dewan Penasihat Kesultanan dan beberapa Menteri.

Sultan Hassanal Bolkiah ialah kepala negara serta pemerintahan Brunei. Baginda dinasihati oleh beberapa majlis dan sebuah kabinet menteri. Brunei tidak memiliki dewan legislatif, namun pada bulan September 2000, Sultan bersidang untuk menentukan Parlimen yang tidak pernah diadakan lagi sejak tahun 1984. Parlimen ini tidak mempunyai kuasa selain menasihati sultan.

Kemakmuran yang dinikmati warga Brunei, menjadikan negara itu memiliki kestabilan politik dan ekonomi yang tinggi. Selain itu, majoriti masyarakat juga cenderung tidak berpolitik. Mereka menyerahkan berbagai urusan pada negara di bawah kepemimpinan Sultan Hassanal Bolkiah. Disebabkan oleh pemerintahan mutlak Sultan, Brunei menjadi salah satu negara yang paling stabil dari segi politik di Asia.
Fakta Menarik tentang Brunei? Check this Out